en-us
  • en-us
  • lv

C vitamīns ziemā

03/02/2022

Labi zināms, ka ziemas laikā jāliero vitamīni, lai palīdzētu organismam stiprināt imūnsistēmu.

C vitamīns ir viens no vissvarīgākajiem, kam jāpievērš uzmanība ziemas sezonā, jo tas spēj novērst saaukstēšanos un veicināt ātrāku atlabšanu saslimšanas gadījumā. Pie tam viens no pirmajiem simptomiem, kas liecina, ka ķermenī trūkst C vitamīns, ir nepārejošs nogurums. C vitamīnu cilvēka organisms pats ražot nespēj, tāpēc tas jāiegūst ar uzturu. Taču kuros augos tad mēs varam atrast visvairāk šo tik vērtīgo vitamīnu?

Ilgstošu C vitamīna trūkumu organismā sauc par cingu jeb skorbutu. Par šo slimību jau zināja un rakstīja Hipokrāts senajā Grieķijā, tomēr visvairāk skorbuts par sevi lika manīt jūrniekiem, veicot ilgus pārbraucienus. Jūrnieki uzturā lielākoties lietoja pārtiku, kas ilgi nebojājas: sausiņus, kaltētus zirņus un pupiņas, cepumus, žāvētu un kūpinātu gaļu, kā arī zivis. Tomēr šajos ēdienos C vitamīna nav gandrīz nemaz.

Lai cīnītos un izvairītos no skorbuta jūrniekiem tika doti citrusaugļi, taču tie ātri bojājas. Par laimi tika atklāts, ka daudz šī vērtīgā vitamīna ir skābētos kāpostos.

Pirmais auglis, kurš cilvēkiem parasti nāk prātā, kad piemin C vitamīna avotu, ir citrons, tomēr, citronā šī vitamīna nemaz tik daudz nav. Daudz vairāk to var atrast paprikā, tomātos, apelsīnos, brokoļos, kartupeļos, kāpostos, Briseles kāpostos, puķkāpostos, upenēs un citos augos.

Tomēr C vitamīnu saturošie rekordisti mums Latvijā aug visapkārt - tie ir Mežrozīšu augļi. 100 g mežrozīšu augļos ir ap 2000 mg C vitamīna. Vien seši auglīši nodrošina cilvēku ar ieteicamo C vitamīna dienas devu.

Tāpēc dzeriet gardo mežrozīšu tēju un sīrupu, lai organisms būtu spēcīgs un izturīgs!